بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس
به گزارش پایگاه خبری صدای امید شهر، دولتهای قطر و پاکستان بهعنوان میانجی در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در سوئیس، در بیانیهای مشترک از پیشرفت در ایجاد سازوکارهای لازم برای آغاز مذاکرات فنی خبر دادند.
در این بیانیه که به تشریح جزئیات دور نخست گفتوگوهای سطحعالی در چارچوب «یادداشت تفاهم اسلامآباد» میپردازد، آمده است: این مذاکرات با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و با میانجیگری قطر و پاکستان در بورگناشتوک سوئیس برگزار و به پایان رسیده است. همچنین فضای نشست روز نخست در منطقه دریاچه لوسرن «مثبت و سازنده» ارزیابی شده است.
بر اساس این گزارش، پیشرفتهایی امیدوارکننده حاصل شده که از جمله آن، ایجاد سازوکاری برای ادامه گفتوگوهای فنی عنوان شده است.
در بخش دیگری از بیانیه تأکید شده است که طرفها با تشکیل یک «کمیته عالی» برای نظارت سیاسی بر روند میانجیگری موافقت کردهاند. این کمیته مسئول هدایت کارگروههای تخصصی در حوزههای هستهای، تحریمها و حلوفصل اختلافات خواهد بود و مذاکرهکنندگان ارشد نیز بهصورت منظم به آن گزارش خواهند داد.
همچنین مقرر شده این کمیته عالی نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز تدوین کند؛ موضوعی که زمینه را برای آغاز فوری مذاکرات فنی گستردهتر فراهم میکند.
در ادامه این توافق، ایجاد یک خط ارتباطی میان طرفها برای جلوگیری از بروز حوادث و سوءتفاهمها و همچنین تضمین عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز مورد تأکید قرار گرفته است.
بر اساس این بیانیه، طرفها همچنین با تشکیل «واحد کنترل منازعه» با مشارکت جمهوری لبنان و با تسهیلگری میانجیها موافقت کردهاند تا اجرای توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق مفاد یادداشت تفاهم تضمین شود.
در پایان آمده است که گفتوگوهای فنی تا پایان هفته در مجموعه بورگناشتوک ادامه خواهد داشت و میانجیها تلاش خواهند کرد روند مذاکرات در فضایی سازنده پیش برود و زمینه دستیابی به توافق نهایی فراهم شود. همچنین قطر و پاکستان از جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به دلیل پایبندی به مسیر دیپلماسی قدردانی کردند.

بدون نظر! اولین نفر باشید